Evenemang

2017-05-31 08:00 - 10:00
Hur kan klimatkompensation driva affären?
Läs mer
2017-05-18 08:00 - 10:00
Hållbarhetsredovisa enklare och bättre med Our Impacts 18 maj
Läs mer

Facebook

2017-04-21
Hos oss på Stora Nygatan 45 sker #innovation och #skaparglädje #swgreen
Läs mer

Twitter

2017-04-21
Hos oss på Stora Nygatan 45 sker #innovation och #skaparglädje #swgreen https://t.co/toTODU4Z9A https://t.co/YQTEMhcIfB
Läs mer

Pressmeddelande

2017-04-13

Över hälften av svenskarna uppger att de ändrat sitt beteende till följd av klimathotet. Lika många känner också oro att klimatförändringarna kommer att påverka sig själv eller personer i sin närhet. Det visar ZeroMissions undersökning som genomförs av Novus varje år. - Det kan tyckas skrämmande men det visar också på att frågan i allra högsta grad är levande säger Jenny Blomberg klimatstrateg på ZeroMission. I samma undersökning uppger svenskarna att de föredrar att köpa produkter och tjänster från företag som tar ansvar för att minska [...]

Läs mer
2017-02-28
Klimatneutrala företag – kan de finnas?
Download PDF

IMG_8919

Idén med att göra en organisation klimatneutral är att man minskar sina utsläpp och kompenserar resten. Det är mycket lovvärt och det stödjer vi. Men uttrycket “klimatneutral” kan ge sken av att man kommit längre i klimatarbetet än vad man faktiskt gjort. Många företag som idag kallar sig klimatneutrala är precis i början på en omställning som kan komma att ta flera decennier och då blir det fel att använda ett begrepp som signalerar att man kommit till vägs ände. Det blir då lätt för kritiker att skjuta hål på påståendet.

 

Tyvärr visar det sig ofta att man vid beräkningen av sina utsläpp inte tagit med alla indirekta utsläpp. Risken är också att man bara räknat på vissa växthusgaser men missat andra. Samtidigt har synen på hur långt ett företags ansvar sträcker avancerats de senaste åren. Allt fler investerare, aktieägare, rapporteringsstandarder och lagar ställer skarpare krav och har förväntningar på att företag ska ta ett övergripande klimatansvar. Det innebär att inkludera även de indirekta uppströms- och nedströmsutsläpp som verksamheten ger upphov till utifrån ett livscykelperspektiv (läs mer om vår syn här).

 

Vill man i sin kommunikation framhäva sin ambition att bli klimatneutral, behöver åtgärder göras på ett grundligt och trovärdigt sätt. För det rekommenderar vi att följa standarden PAS 2060. Den är den enda internationella och oberoende standarden för deklaration av ”klimatneutralitet” för organisationer, tjänster, produkter, projekt, byggnader och evenemang som ställer hårda krav på omfattning.

 

När man klarat dessa, har man mycket att kommunicera. Det kan Opus Bilprovning intyga!

 

//Johanna

Utdrag ur vår bok “Roten till det goda”, ladda gärna ner ditt eget exemplar här för att läsa mer.

 

Johanna Grant