Evenemang

2017-05-18 08:00 - 10:00
Hållbarhetsredovisa enklare och bättre med Our Impacts 18 maj
Läs mer
2017-04-06 08:00 - 10:00
Hur kan klimatkompensation driva affären? Så gjorde Max!
Läs mer

Facebook

2017-03-27
Sjösättningen närmar sig – vad ska vi båtälskare tänka på, för att vara så hållbara vi kan? #hållbarbåt
Läs mer

Twitter

2017-03-28
Spot on liknelse av bastukultur och #klimatfrågan Det brinner i bastun https://t.co/a5KnUYzBTT via @MartinHedberg
Läs mer

Pressmeddelande

2016-11-23

Klimatstrategerna ZeroMission fyller 10 år och lanserar en ny upplaga av skriften ”Roten till det goda”, en klargörande skrift om hur klimatkompensation genom Plan Vivo-certifierade skogsprojekt går till, samtidigt som det skapar affärsnytta. Att klimatkompensera genom trädplantering och bevarande av skog har blivit en mycket populär form för att ta sitt klimatansvar. Många företag och organisationer gör det också på ett sätt som påverkar affärerna positivt.I en nylanserad upplaga av skriften ”Roten till det goda” lyfter ZeroMission fram [...]

Läs mer
2017-02-28
Klimatneutrala företag – kan de finnas?
Download PDF

IMG_8919

Idén med att göra en organisation klimatneutral är att man minskar sina utsläpp och kompenserar resten. Det är mycket lovvärt och det stödjer vi. Men uttrycket “klimatneutral” kan ge sken av att man kommit längre i klimatarbetet än vad man faktiskt gjort. Många företag som idag kallar sig klimatneutrala är precis i början på en omställning som kan komma att ta flera decennier och då blir det fel att använda ett begrepp som signalerar att man kommit till vägs ände. Det blir då lätt för kritiker att skjuta hål på påståendet.

 

Tyvärr visar det sig ofta att man vid beräkningen av sina utsläpp inte tagit med alla indirekta utsläpp. Risken är också att man bara räknat på vissa växthusgaser men missat andra. Samtidigt har synen på hur långt ett företags ansvar sträcker avancerats de senaste åren. Allt fler investerare, aktieägare, rapporteringsstandarder och lagar ställer skarpare krav och har förväntningar på att företag ska ta ett övergripande klimatansvar. Det innebär att inkludera även de indirekta uppströms- och nedströmsutsläpp som verksamheten ger upphov till utifrån ett livscykelperspektiv (läs mer om vår syn här).

 

Vill man i sin kommunikation framhäva sin ambition att bli klimatneutral, behöver åtgärder göras på ett grundligt och trovärdigt sätt. För det rekommenderar vi att följa standarden PAS 2060. Den är den enda internationella och oberoende standarden för deklaration av ”klimatneutralitet” för organisationer, tjänster, produkter, projekt, byggnader och evenemang som ställer hårda krav på omfattning.

 

När man klarat dessa, har man mycket att kommunicera. Det kan Opus Bilprovning intyga!

 

//Johanna

Utdrag ur vår bok “Roten till det goda”, ladda gärna ner ditt eget exemplar här för att läsa mer.

 

Johanna Grant