Evenemang

2017-05-31 08:00 - 10:00
Hur kan klimatkompensation driva affären?
Läs mer
2017-05-18 08:00 - 10:00
Hållbarhetsredovisa enklare och bättre med Our Impacts 18 maj
Läs mer

Facebook

2017-04-21
Hos oss på Stora Nygatan 45 sker #innovation och #skaparglädje #swgreen
Läs mer

Twitter

2017-04-21
Hos oss på Stora Nygatan 45 sker #innovation och #skaparglädje #swgreen https://t.co/toTODU4Z9A https://t.co/YQTEMhcIfB
Läs mer

Pressmeddelande

2017-04-13

Över hälften av svenskarna uppger att de ändrat sitt beteende till följd av klimathotet. Lika många känner också oro att klimatförändringarna kommer att påverka sig själv eller personer i sin närhet. Det visar ZeroMissions undersökning som genomförs av Novus varje år. - Det kan tyckas skrämmande men det visar också på att frågan i allra högsta grad är levande säger Jenny Blomberg klimatstrateg på ZeroMission. I samma undersökning uppger svenskarna att de föredrar att köpa produkter och tjänster från företag som tar ansvar för att minska [...]

Läs mer
2017-04-11
Vad har klimatkompensation betytt för Max Hamburgares affär? Läs kortintervju med Kaj Török, Informations- & Hållbarhetschef.
Download PDF

Härom veckan anordnade ZeroMission frukostseminariet “Hur kan klimatkompensation driva affären? Så gjorde Max!”. Vi passade på att ställa fyra korta frågor till Kaj Török, Informations- & Hållbarhetschef.

 

 

Max har klimatkompenserat för hela menyn och verksamheten i snart 10 år, hur kommer det sig att ni gör detta?

 

– 2008 gjorde vi en omfattande klimatanalys som visade att vår kärnprodukt nötkött är något av en klimatvärsting. Vi bestämde oss för att inte bara vara en del problemet utan även lösningen. Av den klimatpåverkan vi och maten ger upphov till så uppstår det mesta av detta redan vid tillverkningen av råvarorna. Det var svårt för oss att komma tillrätta med de utsläppen utan att sluta sälja hamburgare. 100 % vindel, energieffektivisering av restaurangerna och återvinning av frityrolja blir bara små steg på vägen för att fixa till hela problemet.

 

När vi då insåg att vi kunde göra något åt hela värdekedjans utsläpp; från lantbrukarens jord till gästens bord på en gång, så kändes det som ett konkret steg för oss att ta ansvar för vår klimatpåverkan. Dessutom hjälper det oss att hela tiden hålla koll på våra utsläpp.

 

När vi lyckas minska våra utsläpp blir vår självpåtagna klimatskatt på maten lägre. Så det hjälper oss att komma vidare i klimatarbetet. Förra årets satsning på gröna hamburgare bör till exempel ha minskat vår skattesats på ett tydligt sätt.

 

 

Vad har klimatkompensation betytt för er affär?

– Det har hjälpt oss förstå vår affär bättre och fått oss att ställa om till bättre produkter och processer. Det har hjälpt oss locka gäster och medarbetare. Det har hjälpt oss få erbjudanden om bra restauranglägen. Det har hjälpt oss bli stolta internt och det hjälper familjen Bergfors att säkra företaget för framtida generationer ”Bergforsare”.

 

 

Det finns många olika typer av klimatkompensationsprojekt, hur kom det sig att ni valde Plan Vivo-certifierade trädplanteringsprojekt?

– Återplantering av regnskogar suger upp koldioxid och bidrar till att stabilisera klimatet, de stärker samhällena lokalt och våra gäster och medarbetare har chans att förstå vad vi gör när vi klimatkompenserar. Nu står det ju faktiskt över en miljon träd i Afrika som vi har låtit plantera. En annan mycket viktig aspekt, som Plan Vivo-standarden säkerställer, är att projekten omfattas av regelbundna kontroller och tredjepartsgranskas – så att träd verkligen planteras och att de lokala småbrukarna faktiskt får bättre liv.

 

 

Det finns många som vill göra som Max, men som är i början. Kan du dela med dig av ditt bästa tips för att lyckas koppla hållbarhetsstrategin till affären?

Först måste förstås påverkan analyseras. Sedan är det dags att leta efter handlingsvägar framåt som stärker organisationen och samhället samtidigt. Vår devis har varit ”färre men värre”. Det vill säga att inte försöka göra lite av allt men inte särskilt bra, utan istället göra några få saker men större och modigare och skickligare. Sånt som kan inspirera andra att följa efter. ”Färre men värre” har fått oss att verkligen koncentrera oss på att få det att funka. Då blir det på riktigt och inte vid sidan av resten av det vi gör.

 

Om du inte vet hur hållbarhet för din organisation framåt så gör något annat istället. Eller ännu hellre – ta reda på det. Att utforska om du kan göra affärer på ett bättre sätt än idag är ditt allra största ansvar både som företagare och medmänniska.

 

Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef, Max Hamburgare
Johanna Grant