Warner Music Nordic först i branschen att beräkna klimatpåverkan

February 7, 2020

Warner Music Sweden gjorde sitt första klimatbokslut på verksamheten redan 2015. De är helt klart det första skivbolaget i Sverige som budgeterat och lagt resurser på att kartlägga sina utsläpp.

”ZeroMissions verktyg för klimatberäkning funkar utmärkt och är lättanvänt. Det är intressant att som företag analysera vad vi faktiskt förbrukar och se var vi kan göra förändringar. Warner har gjort en hel del förändringar sedan vi började ta reda på vad vi släpper ut och klimatkompensera. Vi flyger mindre, använder elbilar när vi åker taxi & våra anställda som har firmabil har bytt till elbilar”
 – Cecilia Robles, Accounts Receivable, Warner Music

Sedan 2017 – beräknar alla kontoren i norden sin klimatpåverkan

Efter hand har även kontoren i Danmark, Finland och Norge också lagts upp för beräkningar i Our Impacts. 2017 beräknade och rapporterade Warners samtliga nordiska kontor sina interna klimatutsläpp och har fortsatt efter det.

Det är viktigt med tillväxt men det måste vara en hållbar sådan, vi har en skyldighet att göra val som ansvarsfullt bidrar till att göra det samhälle och den miljö vi är en del av bättre.”

– Jonas Siljemark, CEO Warner Music Nordic

Tar ansvar för utsläppen som sker

Warner Music Sweden, Denmark och Norway klimatkompenserar dessutom för de utsläpp som verksamheterna ger upphov till genom Plan Vivo-certifierade projekt.

”ZeroMission har ett utmärkt verktyg för oss som företag. Det ger oss en god överblick över vår klimatpåverkan vilket ger oss en möjlighet att agera och anta utmaningen att bli bättre dag för dag. Vi kompenserar också ekonomiskt till av ZeroMission väl utvalda klimatprojekt. Just nu så bidrar vi till insatser som förhindrar avskogning i Durian Rambun på Sumatra i Indonesien.

 

 

Ida Åberg
ida.aberg@zeromission.se

Senaste nytt