Opus – höga ambitioner för samtliga scope i värdekedjan

November 25, 2019

En stor del av Opus Bilprovnings affärsidé handlade om att kontrollera utsläppsnivåer. Men man ville göra mer.

ZeroMission har hjälpt Opus Bilprovning att räkna ut ett snitt på kundernas koldioxidutsläpp under deras resor till och från verkstaden. Eftersom Opus ville ha en klimatneutral verksamhet använde ZeroMission standarden PAS 2060 som reglerar begreppet. Kraven handlar exempelvis om att samtliga utsläpp av växthusgaser från alla faser av produktens livscykel har beräknats, redovisats, minskats och klimatkompenserats för att få beskrivas som klimatneutral.

Ett inspirerande sätt för hur vi som företag kan byta perspektiv – och genom att kliva utanför boxen kan ta ansvar och hjälpa till.

Det är svårt för Opus att påverka kundernas bilval. Därför valde de att klimatkompensera för kundernas utsläpp och kunde på så sätt, i samarbete med ZeroMission, nå klimatneutralitet. Opus klimatkompenserar genom att investera i bevarande och återplantering av regnskog i Amazonas och på Fijiöarna.

Jenny Blomberg
jenny.blomberg@zeromission.se

Senaste nytt