March 23, 2020
FN:s civila luftfartsorganisation Icao beslutade förra veckan att införa skärpta regler för hur flygbolag får använda klimatkompensation. Syftet med de skärpta reglerna är enligt FN att minska risken för greenwash och att säkra flygbranschens redovisning av klimatdata. Konkret handlar det om att Icao ändrar reglerna för stödberättigande klimatkompensationer som är tillåtna i branschens koldioxid- och klimatkompensationssystem för internationell luftfart, Corsia.
De ändrade reglerna i Corsia innebär bland annat att flygbolag inte kommer att få inkludera klimatkompensationsprojekt som påbörjats tidigare än 2016 i sin klimatredovisning. Beslutet innebär också att flygföretag från och med 1 januari nästa år måste välja klimatkompensationsprojekt från en särskild lista som FN tagit fram. Listan innehåller sex olika klimatkompensationsprogram, nämligen Gold Standard, Verified Carbon Standard, Climate Action Reserve, Clean Development Mechanism eller CDM, American Carbon Registry och China GHG Voluntary Emission Reduction Program.
FN-beslutet har fattats efter politisk kritik från ett antal länder och krav från ett stort antal miljöorganisationer. Alla miljöorganisationer är dock inte nöjda med valet av kompensationsprogram. Bland annat riktades kritik mot att FN godkänner CDM-projekt.
”Det är uppenbart att CDM har tappat all trovärdighet. Alla som vill kliamtkompensera genom klimatprojekt av hög kvalitet bör undvika CDM”, skriver till exempel organisationen Carbon Market Watch i en kommentar.
(Texten kommer från en artikel skriven av Aktuell Hållbarhet 17 mars 2020).
Foto cred: https://pixabay.com/sv/users/april_kim-1824103/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=1632596