Nästa vecka kommer ZeroMission och MAX befinna sig i Vancouver i samband med konferensen Sustainable Brand Global. Man kan nästan se det som ett ”mini-Almedalen” för framtidsinriktade varumärken som sätter hållbarhet i fokus. Konferensen samlar cirka 3 000 (klimatkompenserade) deltagare under fyra dagar och syftar till att skapa en plats för lärande. Målet är att flytta fram positionerna för näringslivet och få hållbarhet att bli en del av allt fler företags ”DNA”. I programmet återfinns exempelvis varumärken som Patagonia, Ben & Jerry’s, The North Face… och inte minst MAX själva.
MAX historia är välkänd för många här i Sverige. 2008 var man först i världen att klimatmärka sin meny och klimatkompensera för hela sin produktionskedja, från jord till bord. Hittills har vårt 10-åriga samarbete med MAX och kollegorna på U&We, inneburit att vi tillsammans har planterat cirka 1,5 miljoner träd i Afrika på en yta som motsvarar cirka 4 700 fotbollsplaner. Samtidigt har företaget arbetat på bred front för att minska sina utsläpp.
Men trots att klimatsatsningen under åren har visat sig vara en rejäl push affärerna, har klimatmärkningen i sig inte fått större genomslag när det kommer till att få kunderna att välja de mer klimatsmarta burgarna. Köttet kvarstår som den största utmaningen. Därför lanserade MAX 2016 Green-familjen, bestående av fem nya vegetariska menyer varav ett veganalternativ. Det är den största produktlanseringen som MAX någonsin gjort och som visade sig både bli en succé och ett momentum för överflyttningen från kött till icke-rött kött. Men inte nog med det, Green-familjen är även den mest lönsamma satsningen som MAX gjort i sin snart 50-åriga historia. Återigen visar man att lönsamhet och hållbarhet går hand i hand. Och Green-familjen fortsätter att växa med fler goda alternativ som tilltalar en bredare kundgrupp. Till 2022 är MAX mål att varannan måltid ska vara icke-rött kött vilket innebär en utsläppsminskning på 30 % på bara 7 år, i hela leverantörsledet. Ett mål som man, tack vare fokus på god smak, redan nu har uppfyllt till 33 %. Och MAX arbete med att vara en del av lösningen har bara börjat.
Häng med till Vancouver genom att följa oss på Twitter och i våra andra sociala medier. Inte minst klockan 19.20 på tisdag 5 juni då det är dags för informations- och hållbarhetschef Kaj Török att inträda scenen med en ny berättelse om vad företag kan göra för klimatet. Något som garanterat kommer att ge ringar på vattnet…