Klimatneutrala företag – kan de finnas?

February 28, 2017

IMG_8919

Idén med att göra en organisation klimatneutral är att man minskar sina utsläpp och kompenserar resten. Det är mycket lovvärt och det stödjer vi. Men uttrycket “klimatneutral” kan ge sken av att man kommit längre i klimatarbetet än vad man faktiskt gjort. Många företag som idag kallar sig klimatneutrala är precis i början på en omställning som kan komma att ta flera decennier och då blir det fel att använda ett begrepp som signalerar att man kommit till vägs ände. Det blir då lätt för kritiker att skjuta hål på påståendet.

 

Tyvärr visar det sig ofta att man vid beräkningen av sina utsläpp inte tagit med alla indirekta utsläpp. Risken är också att man bara räknat på vissa växthusgaser men missat andra. Samtidigt har synen på hur långt ett företags ansvar sträcker avancerats de senaste åren. Allt fler investerare, aktieägare, rapporteringsstandarder och lagar ställer skarpare krav och har förväntningar på att företag ska ta ett övergripande klimatansvar. Det innebär att inkludera även de indirekta uppströms- och nedströmsutsläpp som verksamheten ger upphov till utifrån ett livscykelperspektiv (läs mer om vår syn här).

 

Vill man i sin kommunikation framhäva sin ambition att bli klimatneutral, behöver åtgärder göras på ett grundligt och trovärdigt sätt. För det rekommenderar vi att följa specifikationen PAS 2060. Den är den enda internationella och oberoende specifikationen för deklaration av ”klimatneutralitet” för organisationer, tjänster, produkter, projekt, byggnader och evenemang som ställer hårda krav på omfattning.

 

När man klarat dessa, har man mycket att kommunicera. Det kan Opus Bilprovning intyga!

 

//Johanna

Utdrag ur vår bok “Roten till det goda”, ladda gärna ner ditt eget exemplar här för att läsa mer.

 

Johanna Grant
johanna.grant@zeromission.se