Klimatsamvete och online-shopping: ny studie om vårt beteende på nätet

September 5, 2016

Vi shoppar mer och mer online. Butiker omvandlas till showrooms, och vi tittar, känner och vrider innan vi går hem och beställer det till vår dörr. Det blir lättare och lättare att konsumera, samtidigt som vår kunskap och oro om klimatpåverkan växer. Med ökande insikt gör sig också mångas “klimatsamvete” påmint när vi äter, dricker, shoppar, bor och reser.

 

 

“Men hur stora samvetskval har vi då?”

 

 

-Den frågan ställde sig amerikanska och norska forskare vid det amerikanska nationella forskningslaboratoriet för nybar energi (NREL) och Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.

 

Förra veckan publicerade de en artikel, där de analyserar just hur stor påverkan klimatmedvetenheten har på köpbeteendet online. Studien utgår från fyra stora online-shopping bolag, inom fyra olika sektorer. Replikor av sidorna gjordes, men med skillnaden att olika möjligheter att kompensera för produkternas klimatpåverkan byggdes in, och valen som testgruppen (“köparna”) gjorde registrerades.

 

Resultaten visar att

  • 40% av köparna på Amazon.com väljer att kompensera utsläppen från transporten av varan
  • 78% av alla Uber-resenärer kan tänka sig att klimatkompensera för sin enkelresa
  • 42% kan tänka sig att Netflix automatiskt streamar video miljöoptimerat för vissa specifika genrer
  • 24% väljer en lägre videokvalitet när miljöpåverkan för olika kvalitet är tydligt uppvisad
  • Priset för en Airbnb lägenhet ökar med 8% om boendet kan miljömärkas med ett “green leaf”

 

Slutsatsen som dras i studien är att företag med relativt små medel kan beräkna sin klimatpåverkan och presentera dessa för sina kunder tillsammans med en möjlighet att åtgärda utsläppen. Vinsten för företagen blir flerfaldig; möjlighet att erbjuda produkter som annars inte kunnat konkurrera, reduktion av produkternas totala utsläpp, miljöprofilering mot nya kundgrupper och inte minst nöjda kunder.

 

ZM_Novus_2016_diagram_2

 

Klimatfrågan är en kunskapsfråga. Ett steg på vägen är att identifiera att utsläpp av koldioxid har en kostnad. Med en ökad öppenhet kring att allt, alla produkter och alla tjänster, har en klimatpåverkan och att detta kostar något, kommer vi en bra bit på vägen mot att hejda den globala klimatförändringen som vi ligger bakom. Det är därför glädjande är att allt fler känner till problemen kopplade till klimatförändringarna, och 70% av svenskarna uppger i ZeroMissions Novusundersökning att “de föredrar att köpa produkter eller tjänster från företag som tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan”.

 

Vi på ZeroMission gör allt vi kan för att vara transparenta med vår klimatpåverkan, därför gör vi årligen ett klimatbokslut som ligger till grund för hur vi ska kunna minska våra utsläpp. Boksluten publicerar vi tillsammans med U&We och finns att se här: Klimatbokslut ZeroMission och U&We

 

Titta gärna under fliken “Our Impacts” på hemsidan för att läsa mer om klimatbokslut.

 

/Carl Lindesvärd

 

Studien finns i sin fulla längd att läsa här:

http://www.pnas.org/content/113/35/9780.full.pdf

 

 

 

Carl Lindesvärd
carl.lindesvard@zeromission.se