+46 (0)8 34 65 65info@zeromission.se
logo
Zeromission
logo
  • Klimatstrategier
    • Klimatneutral
    • Klimatpositiv
    • Science Based Targets
  • Klimatredovisning
    • Klimatbokslut i Our Impacts
    • Lagen om hållbarhetsrapportering
  • Klimatkompensation
    • Våra klimatkompensationsprojekt
    • Frågor och Svar
  • Vilka är vi
    • Lever som vi lär
    • Vårt klimatbokslut
    • Kontakt
  • Aktuellt
    • Blogg
    • Pressrummet
  • Klimatkompensera här

Facebook

2018-09-27
Men vad händer här? Jo vi laddar inför Office Fair på Münchenbryggeriet! To be continued.
Läs mer

Twitter

2019-12-10
Question to the panel… #timeforaction is now. What are your company’s net emissions including the whole value chain… https://t.co/T4TF0dojaV
Läs mer

Pressmeddelande

2019-09-12

- Det är spännande och utmanande att byta från en stor koncern till det familjära och hemtrevliga bolag som ZeroMission är. Jag ser fram emot att få lära mer om klimatkompensation och om hur våra kunder arbetar med frågan samtidigt som jag hoppas att jag kan tillföra mycket utifrån mina tidigare erfarenheter, säger Anna Wenell.

Läs mer

Arkiv efter skribent

  • Anna Wenell
  • Carl Lindesvärd
  • Claire Wigg
  • Filip Dessle
  • Gästbloggare
  • Ida Åberg
  • Jenny Blomberg
  • Johanna Grant
  • Ossian Rundquist

Arkiv efter månad

Archives

  • December 2019
  • November 2019
  • Oktober 2019
  • September 2019
  • Augusti 2019
  • Juli 2019
  • Juni 2019
  • Maj 2019
  • April 2019
  • Mars 2019
  • Februari 2019
  • Januari 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • Oktober 2018
  • September 2018
  • Augusti 2018
  • Juli 2018
  • Juni 2018
  • Maj 2018
  • April 2018
  • Mars 2018
  • Februari 2018
  • Januari 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • Oktober 2017
  • September 2017
  • Augusti 2017
  • Juli 2017
  • Juni 2017
  • Maj 2017
  • April 2017
  • Mars 2017
  • Februari 2017
  • Januari 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • Oktober 2016
  • September 2016
  • Augusti 2016
  • Juli 2016
  • Juni 2016
  • Maj 2016
  • April 2016
  • Mars 2016
  • Februari 2016
  • December 2015
  • Januari 2015
  • November 2014
2016-10-11
Omanligt att tänka på miljön och naturen

…det visar i alla fall en ny studie som är publicerad i Oxford Journals.

Tidigare undersökningar har kommit fram till att män skräpar ner mer än kvinnor, de återvinner mindre, har större klimatfotavtryck och känner mindre ansvar för miljön än kvinnor. Generellt associeras miljövänlighet mer med kvinnlighet än med manlighet. Studien i Oxford Journals visar nu att en anledning till detta kan vara att många män anser att det är omanligt att tänka på miljön och naturen. Mäns benägenhet att engagera sig i miljövänliga beteenden kan påverkas av hot eller bekräftelse av deras maskulinitet.

En stereotyp hos både kvinnor och män är kvinnor är ”grönare konsumenter” och studien bekräftar att män tex är mer benägna att undvika miljövänliga produkter, offentligt såväl som privat. Det tyder på att de angelägna om vad andra ska tycka om dom likväl som sin självuppfattning. Däremot är män mer villiga att donera pengar till frivilliga organisationer som har en mer maskulin logga/varumärke och köpa miljövänliga produkter om man ändrade förpackningen till att se mer traditionellt maskulin ut.

kapten klimat

Det räcker såklart inte bara att få män att konsumera mer hållbar och källsortera mer. Män dominerar också bolagsstyrelser. Om vi har bolagsstyrelser som inte vill verka omanliga och därför tar ohållbara beslut, vart hamnar vi då?

Jag vill passa på att nämna att i min egen snabbkoll på Facebook, är det många män som inte känner igen sig. De är tveksamma till att det skulle anses vara omanligt att vara miljövänlig som svensk man och menar att studien passar mer in på amerikanska män. De tror att resultaten skulle bli annorlunda om studien gjordes i Sverige.

Vi hoppas på det. Men vi kan väl säga att insikten ”tåls att tänkas på” och vi kan väl hoppas att män vill bejaka sin feminina sida, ännu lite mer.

 

 

Jenny Blomberg

Dela på

Facebook

,

Linkedin

och

Twitter
Läs vårt nyhetsbrev!
Självklart ingen spam, bara viktiga, intressanta och lugna uppdateringar för dig. Det vill du väl ha?
Prenumerera

Stora Nygatan 45, 111 27 Stockholm

info@zeromission.se

+46 (0)8 34 65 65

ROTEN TILL DET GODA!

Klicka här

Läs vår bok om hållbar tillväxt.

KOM PÅ FRUKOST!

Klicka här

Se våra event på Facebook.

BERÄKNA UTSLÄPP!

Klicka här

Kompensera för ditt utsläpp.