Bildelning och klimat, två fokus i Almedalen

July 5, 2016

Det är innehållsrika dagar här i Almedalen där hela gänget från ZeroMission är på plats under veckan, dels för att lyfta frågan om att ändra regeringens förslag om att likställa all klimatkompensation med undantag för EU:s utsläppsrätter till gåva och bara tillåta avdrag för direkta utsläpp, men även för mötas och förkovra oss i olika ämnen som ligger oss nära hjärtat. Som ordförande för Gröna Bilister innebär Almedalen även en hel del medverkande i seminarier när det kommer till frågor som rör hållbar bilism, vilket är av stor betydelse för klimatfrågan då vägtrafiken är den enskilt största utsläppskällan och står för en tredjedel av Sveriges utsläpp. Och det räcker inte med att göra bilen enbart ren, vi måste även ändra vårt beteende och köra mindre bil till förmån för mer effektiva och klimatsmarta trafikslag.

Här kommer en sammanfattning av en (liten) del av behållning som dagens seminarier har fört med sig, bland annat hos vår nyblivne klimatkompensationskund Trivector.

 

  • Bildelning är en trend där det händer mycket, även de stora biltillverkarna är med och skapar tjänster och plattformar, men då behovet är stort uppstår många tjänster av marknadsskäl. “Just Park” är en Airbnb-liknande tjänst men där privatpersoner kan hyra ut sin parkering. EC2B är en ett nytt koncept från bl.a. Trivector som ska erbjuda mobilitet som tjänst i ett samlat paket av tjänster där användaren enkelt väljer mellan till exempel kollektivtrafik, hyrcykel och bilpoolsbil. Rörelsen Skjutsgruppen, som främjar tillgång till bil som tjänst i stället för ägande, växer med 1000 nya medlemmar i månaden. En ny uppstickare Way Way möjliggör samåkning för taxi som kan bli en intressant ersättare till Uber pop då den har de traditionella taxibolagen på sin sida. Bilpooler växer med ungefär 20% om året, men brottas fortfarande med utmaningar då politiken inte har lyckats att ge bilpooler den egna juridisk definitionen som krävs för att kommuner ska kunna tilldela parkeringsplatser, eller för att sänka momsen till samma nivå som taxi. Fördelarna med att dela och bättre utnyttja resurserna är många, men det står klart att lagen måste hänga med samt att stadsutveckling är en nyckel för att främja mobilitetslösningar som skapar alternativ till bil.
  • För att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 räcker det som sagt inte med att lösa enbart bilen och bränslefrågan, 1/3 av den omställning som krävs behöver göras genom beteendeförändring som leder till minskat bilåkande. Utredning efter utredning visar att det här är ett fakta och inte en åsikt. Enligt Trivector kör en person i genomsnitt 28 km per dag och ska vi nå målen måste vi ned till 19 km per person och dag. Siffrorna visar även att över hälften av Sveriges befolkning inte kör bil alls under en genomsnittlig dag, vilket ger en annan berättelse av vårt bilberoende och borde vara bra underlag för alla samhällsplanerare som vill skapa hållbara samhällen.

Utöver seminarium fick jag äran att provköra Sveriges enda Toyota Mirai, den första kommersiellt tillgängliga bränslecellsbilen som enbart släpper ut vattenånga ur avgasröret. Liksom Tesla är den tillverkad för att ge en lyxkänsla och skapa ett signalvärde för de köpare som har råd att betala notan. Idag finns tre tankställen i Sverige, vilket snart kommer att fördubblas. En upplevelse!

 

Efter en dag med många intryck är det upplyftande att kl 17 varje dag återförenas med kollegorna och alla som är intresserade samtala om dagen på vår flytande ljugarbänk. Igår började vi på biblioteket, och idag blev samtalet i en röd skön samtalssoffa mitt på Donners plats tillsammans med bland annat byggbolaget Dipart som var fjolårets vinnare av Giraffpriset och liksom vi medlem i SVN Sweden.

 

Slutligen lyssnade jag till professor Johan Rockström under en specialmiddag i Volkswagens regi. Hans framförande handlade framförallt om hur man nu ser över de vetenskapliga modellerna för att undersöka möjligheterna om att nå 1.5 °-målet och vad det krävs, men även en fråga om vilka dörrar som egentligen är öppna? De närmaste åren är sannerligen kritiska. Rockströms väcker känslor och sätter återigen ramen för vad allt vi gör inom ZeroMission och i mitt ideella arbete i Gröna Bilister egentligen handlar om. Det får bli en bloggpost i sig!

 

Sharing is caring…. nedan kommer några av ögonblicken i bilder. Imorgon laddar vi om för en ny dag full med seminarier där både U&We och Gröna Bilister står värdar på SVN Swedens arena!

//Johanna

IMG_0559

FullSizeRender-1 FullSizeRender-3FullSizeRender-2    FullSizeRender-4

 

 

 

 

 

 

 

Johanna Grant
johanna.grant@zeromission.se