Beräkna utsläpp från flyg – tillförlitliga klimatberäkningar för företag

December 4, 2025

Företags flygresor utgör ofta en betydande del av det totala koldioxidavtrycket. Men att beräkna dessa utsläpp är sällan enkelt. Är dina nuvarande klimatrapporteringar tillräckligt tillförlitliga? Med ökade krav på transparens, inte minst från CSRD, räcker det inte längre med grova uppskattningar. Lär dig hur ditt företag kan uppnå precision i beräkningen av flygutsläpp, säkerställa att ni har ett vetenskapligt hållbart underlag, och ta nästa steg mot en effektiv utsläppsreducering. Skaffa dig den fakta du behöver för att sätta en klimatstrategi som verkligen håller.

Flygresor är för många företag en av de större källorna till utsläpp. Samtidigt är metoderna för att beräkna flygets klimatpåverkan ofta komplexa och kan skilja sig åt. Här delar vi därför en vägledning med våra bästa rekommendationer, så att du kan göra robusta beräkningar som håller för jämförelse över tid.

Varför är flygets klimatpåverkan mer än CO₂?

Resor med flyg orsakar inte bara utsläpp av koldioxid utan också kväveoxider, vattenånga, sotpartiklar och kondensstrimmor som bidrar till att förstärka den globala uppvärmningen. Forskningen visar att så mycket som två tredjedelar av flygets totala klimatpåverkan beror på andra faktorer än utsläpp av koldioxid.

Om dessa övriga faktorer utelämnas vid en beräkning av utsläpp från dina flygresor riskerar det att ge missvisande värden, och därmed ge dig ett svagare underlag för att minska din klimatpåverkan.  

 

Vad innebär RFI?

RFI står för Radiative Forcing Index och kallas ofta ”höghöjdseffekten”. Den innebär kort att utsläppen från flyget markant ökar på hög höjd i jämförelse med om utsläppen skett på marknivå. Enligt Naturvårdsverket kan utsläpp av fossila bränslen på hög höjd leda till en dubblering av utsläppen.

 

En kvinna som står framför en bakgrund som är en himmel, ett flygplan i bakgrunden.

Höghöjdseffekten – klimatpåverkan från utsläpp som sker på hög höjd kan vara så mycket som dubbelt så stora än om de skett på marknivå.

 

Så beräknar du utsläpp från flyg – ZeroMissions rekommendationer

Här är våra viktigaste rekommendationer för att beräkna ditt företags klimatpåverkan på ett korrekt sätt:

 

1. Inkludera uppströms-utsläpp

Flygbränslets hela livscykel – från utvinning till distribution – står för cirka 20 procent av den totala klimatpåverkan. Vi rekommenderar därför alltid att dessa utsläpp tas mer i er beräkning, trots att detta inte är ett krav enligt GHG-protokollet (Greenhouse Gas Protocol).

 

2. Räkna med en RFI-faktor på 1,7 – eller högre

För att fånga flygets totala klimatpåverkan bör ett RFI-värde på minst 1,7 användas. Det innebär att du multiplicerar de direkta utsläppen (som sker i luften, så kallat ”tank to wheel”) med 1,7. Det är ett etablerat och väldokumenterat värde som vi anser ger ett realistiskt resultat. För tydlighet rekommenderar vi också att du öppet redovisar vilken faktor som används.

Var noga med att inte inkludera uppströms utsläpp (”well to wheel”) när du multiplicerar med RFI-faktorn 1,7, eftersom det endast är utsläpp som sker uppe i luften som påverkas av höghöjdseffekten. Om du till exempel får utsläppsdata över dina flygresor från en resebyrå kan du fråga om uppströms utsläpp är inräknat i det totala värdet, samt hur stor del av det totala värdet de avser.

 

3. Var exakt i din beräkning

Det kan låta självklart, men vi vill ändå trycka på att du använder data som speglar verkligheten. Schablonvärden riskerar att kraftigt underskatta utsläppen från exempelvis business class. Ta alltid med data så exakta data som möjligt, till exempel över passagerarkilometer, flygklass och lastfaktor.

 

4. Var transparent i rapporteringen

Vi rekommenderar att du alltid redovisar:

  • utsläpp av koldioxid samt utsläpp där även kväveoxider, vattenånga, sotpartiklar och kondensstrimmor inkluderas,
  • vilken RFI-faktor som används,
  • vilka antaganden som gjorts,
  • vilka delar av värdekedjan som ingår.

Det skapar trovärdighet och visar att ditt företag tar er hållbarhetsredovisning på allvar.

 

5. Välj resebyrådata med omsorg

Många leverantörer rapporterar helt utan RFI-faktor eller uppströms-utsläpp. Därför bör en egen beräkning göras när det är möjligt – eller kompletteringar göras där data saknas.

 

ZeroMissions vägleder dig när mer detaljer behövs

För strategiska beslut, som optimering av resepolicy eller jämförelser mellan flygbolag, kan mer detaljerade datakällor behövas. ZeroMission hjälper gärna till att välja rätt metod och kvalitetssäkra dina beräkningar.

Att göra klimatberäkningar för flyg korrekt är inte svårt – men kräver en medveten metod. Med rätt stöd blir resultaten både pålitliga och användbara i styrning och målsättning.

Hör av dig om du vill att vi hjälper dig vidare!

Senaste nytt

Cookieinställningar
zeromission logo

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies används i huvudsak för att säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett, både tekniskt och visuellt. Eftersom dessa cookies är strikt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera kan du inte neka dem utan att det påverkar hur webbplatsen fungerar.

Tredjepartscookies

Vår webbplats kan använda tredjepartscookies från externa tjänsteleverantörer för att förbättra funktionalitet och analysera trafik. Dessa cookies samlar in information för att hjälpa oss förstå hur webbplatsen används. Dessa cookies sätts av tredje part och kan användas för att spåra din aktivitet över flera webbplatser.