En stor del av Opus Bilprovnings affärsidé har alltid varit att kontrollera fordonens utsläppsnivåer. Men ambitionen växte: Opus ville också ta ansvar för sin egen klimatpåverkan i hela värdekedjan.
Tillsammans med ZeroMission beräknade Opus Bilprovning kundernas genomsnittliga koldioxidutsläpp vid resor till och från verkstaden.
Eftersom Opus ville ha en klimatneutral verksamhet använde ZeroMission standarden PAS 2060 som reglerar begreppet. Kraven handlar exempelvis om att samtliga utsläpp av växthusgaser från alla faser av produktens livscykel har beräknats, redovisats, minskats och klimatkompenserats för att få beskrivas som klimatneutral.
Det är svårt för Opus att påverka kundernas bilval. Därför valde de att klimatfinansiera för kundernas utsläpp och kunde på så sätt, i samarbete med ZeroMission, nå klimatneutralitet. Opus klimatfinansiera genom att investera i bevarande och återplantering av regnskog i Amazonas och på Fijiöarna.
Genom att bredda perspektivet på klimatansvar har Opus Bilprovning visat att det går att kombinera affärsnytta, kundengagemang och konkret klimatpåverkan.
Vill du lära dig mer om hur klimatfinansiering hjälper ditt företag att ta ansvar för klimatpåverkan utanför värdekedjan?