Klimatberäkningar och klimatfinansiering från gård till bord hos Tradifood

Tradifood grundades för snart 30 år sedan med affärsplanen av att ta de bästa franska råvarorna in till den svenska marknaden. Idag levererar Tradifood premiumråvaror till toprestauranger över hela Skandinavien, och har också varor i butik. Tradifoods arbete grundar sig i tanken att hållbart producerad mat också smakar bra på tallriken. Därför genomsyras deras arbete av ledorden hållbarhet, respekt och omtanke. Här kan du läsa om deras klimatarbete.

Tradifood är ett bolag med huvudsaklig affärsidé att hjälpa restauranger i Sverige att få tag på lyxig mat och högkvalitativa franska råvaror. Huvudfokus ligger på hög kvalité. Sedan några år tillbaka riktar sig Tradifood också till att göra riktigt bra franska råvaror tillgängliga för alla – därför finns råvarorna nu även i detaljhandeln.

 

ZeroMission har det stora nöjet att beräkna Tradifoods klimatpåverkan inom Greenhouse Gas Protocols alla tre scope, vilket i praktiken innefattar alla aktiviteter från gård till bord. Men utöver det bidrar Tradifood också till viktig klimatnytta genom att stötta projektet Paskaia i Honduras – ett projekt med starka sociala mervärden.

 

Vi tog ett samtal med Eric Bouchet, ägare och VD på Tradifood, för att höra mer om deras klimatarbete.

 

Eric Bouchet, VD på Tradifood, står på en äng med en höna i famen.

– För mig är klimatarbetet mest en fråga om gott samvete och att det ska ge en god magkänsla, säger Eric Bouchet, VD på Tradifood. 

 

Hej Eric, berätta om ditt engagemang för klimatet!

Jag är uppvuxen på en bondgård i Frankrike och fick nyligen se ett foto på min pappa från 70-talet då han använde bekämpningsmedel utan skyddsutrustning. Jag arbetade själv på gården som barn. Min pappa gick senare ifrån det konventionella sättet att odla och närmade sig det biodynamiska, med fokus på att allt – djur, människa och natur – hör ihop. Där någonstans föddes mitt engagemang för miljön och klimatet.

 

Tänket om att allt går ihop går även igen i det sätt som Tradifood valt att arbeta, där högkvalitativa råvaror, djurvälfärd och en hållbar tillvaro för uppfödare och bönder går igen.

 

Hur kom det sig att Tradifood valde att jobba med ZeroMission?

Vi inspirerades av Max Burgers initiativ och klimatfinansiering, men det var först efter ett samtal med Kaj Török – hållbarhetschef för MAX – som jag insåg den sociala nyttan som klimatprojekten bidrar med. Någonting som också hör ihop med Tradifoods vilja och grundtanke om att arbeta med lokala bönder.

 

Den sociala nyttan är lika viktig för oss som klimatnyttan. Efter det samtalet föll allt på plats, magkänslan kändes rätt, och det var då vi bestämde oss för att börja klimatfinansiera.

 

Vad har arbetet med ZeroMission lett till för ert klimatarbete?

Inte mycket än så länge, det är för tidigt för att säga. Men det har också att göra med att jag inte valt att kommunicera detta åtagande i så stor utsträckning, mer än på LinkedIn och på vår hemsida.

 

För mig är klimatarbetet mest en fråga om gott samvete och att det ska ge en god magkänsla. Tradifood är i en expansiv fas, vilket kommer att leda till att vår klimatpåverkan ökar. Men i det finns också ett ökande ansvar att göra gott, att kompensera och återinvestera i miljön på alla de sätt som vi kan.

 

Någon gång kommer jag behöva åka till Honduras för att träffa de människorna som deltar i projektet som Tradifood stödjer. Just nu bidrar vi i alla fall till att ge dem en budget som kan hjälpa – det är viktigast!

 

Hönor som står i högt gräs.

Tradifoods arbete grundar sig i tanken att hållbart producerad mat också smakar bra på tallriken. Därför genomsyras deras arbete av ledorden hållbarhet, respekt och omtanke. Här kan du läsa mer om Tradifoods hållbarhetsarbete. 

 

Vad händer härnäst för Tradifood?

En leverantör lyfte frågan om vi inte skulle tänka oss att ansluta till Science Based Targets, så det har vi nu tagit beslut om att göra. Förhoppningen är att arbetet ska vara klart någon gång under tidig vår 2026.

 

Att ha tydligt satta mål för att vi ska ligga i linje med klimatmålen är någonting jag tycker är viktigt. Vi gör det vi kan. Om det finns verktyg som kan hjälpa oss att göra det så är det bara att köra!

 

View overhead Paskaia

Tradifood har valt att finansiera klimatprojektet Paskaia i Honduras. Läs mer här.

Senaste nytt

Cookieinställningar
zeromission logo

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies används i huvudsak för att säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett, både tekniskt och visuellt. Eftersom dessa cookies är strikt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera kan du inte neka dem utan att det påverkar hur webbplatsen fungerar.

Tredjepartscookies

Vår webbplats kan använda tredjepartscookies från externa tjänsteleverantörer för att förbättra funktionalitet och analysera trafik. Dessa cookies samlar in information för att hjälpa oss förstå hur webbplatsen används. Dessa cookies sätts av tredje part och kan användas för att spåra din aktivitet över flera webbplatser.