August 21, 2025
Klimatutmaningen är enorm, men så är också möjligheterna. Genom att kombinera integritet, innovation och klimatfinansiering kan företag ta ansvar direkt ansvar för sina utsläpp – sitt CO2avfall – samtidigt som de arbetar med att minska sina Scope 3-utsläpp. Här ger Mark Kenber, VD för Voluntary Carbon Markets Intergity Initiative sin bild av hur företag bör agera för att ta sitt klimatansvar.
Det här är en sammanfattande översättning av den ursprungliga artikeln.
Det är dags för en reality-check när det kommer till klimatet. Under 2024 passerade vi gränsen för 1,5°C global uppvärmning under ett helt år. Även om det långsiktiga målet fortfarande är avgörande understryker detta överskridande det akuta behovet av att påskynda klimatarbetet.
I ett nyligen publicerat brev i nätverket edie uttryckte en liten grupp forskare och akademiker oro över möjligheten att Science Based Targets initiative (SBTi) skulle tillåta företag att använda klimatkompensation som en del av att nå sina Scope 3-mål.
Detta är en laddad fråga i vissa kretsar. Men det är också ett ämne som inte kan undvikas. Företags Scope 3-utsläpp – de indirekta utsläppen som återfinns genom hela värdekedjan – minskar inte i den takt eller omfattning som behövs. Detta är avgörande eftersom Scope 3 för de flesta företag står för den stora majoriteten av utsläppen, och dessutom är en av hävstängerna för förändring bland leverantörer och kunder. Att minska Scope 3-utsläpp är komplext och utmanande och det finns betydande hinder, men alltför ofta ser vi att företag faller tillbaka i förseningar och obeslutsamhet.
Att minska gapet i Scope 3-arbetet är en nyckelfaktor för att nå de globala klimatmålen. SBTi ska berömmas för att de tar sig an frågan istället för att undvika den. Nu är det dags för alla att stödja och delta i utformningen av riktlinjer som uppmuntrar till handling.
För att göra detta måste vi förstå att framsteg mot klimatmålen inte alltid sker smidigt, särskilt för företag med komplexa värdekedjor. Att erkänna detta handlar inte om att ge företag möjligheter att göra mindre – utan mer. Ytterligare lösningar och nytänkande behövs för att flytta företagens klimatarbete från passivitet till handling, år efter år.
Att avfärda värdet av marknaderna för frivillig klimatkompensation, och möjligheten att bygga vidare på befintliga strukturer – särskilt för att ta itu med ”Scope 3-gapet” – innebär att ignorera en akut verklighet: vi behöver alla tillgängliga verktyg för att bekämpa klimatförändringarna, och vi behöver dem nu. Vi har inte lyxen att vänta – vi måste ge företag möjlighet att agera på Scope 3 där det idag brister.
Det är därför VCMI har utvecklat ett utkast till riktlinjer utformade för att hjälpa företag att visa ett långsiktigt engagemang för klimatet och bidra till en bredare samhällelig omställning, även när framstegen mot deras egna Scope 3-mål inte räcker till, trots uppriktiga ansträngningar.
Denna riktlinje ska fungera parallellt med strategier för att minska klimatpåverkan, inte som en ersättning. Ett sätt för företag att signalera fortsatt engagemang för utsläppsminskningar och klimatarbete, även i motgång. Och dessutom kan företag som leder vägen på bidra till att frigöra ytterligare klimatfinansiering till länder och samhällen som behöver det mest, särskilt i det globala syd.
Tillbaka till de oroliga forskarna – de hade helt rätt i att tillväxten av den frivilliga koldioxidmarknaden aldrig får ske på bekostnad av klimatarbete någon annanstans. VCMI:s arbete fokuserar helt på att säkerställa integritet i kärnan av den frivilliga koldioxidmarknaden, vilket innebär att främja ett vetenskapsbaserat angreppssätt. Mer arbete behövs för att detta ska bli en grundpelare för hela marknaden.
Den frivilliga marknaden för köp av kolkrediter erbjuder ett kostnadseffektivt verktyg för att bidra till att stänga det årliga behovet av klimatfinansiering på 6,2 biljoner dollar. Detta är finansiering för klimatpåverkan som ger mer ”värde för pengarna”, stödjer företagens minskningsstrategier och bygger motståndskraft i samhällen som står i frontlinjen mot klimatförändringarna.
För att dra full nytta av de frivilliga koldioxidmarknaderna – och särskilt i Scope 3-sammanhang – måste vi komma bortom det binära. Debatten om att använda krediter med hög integritet för ”bidrag” kontra ”kompensation” har blivit alltför polariserad. Vårt gemensamma mål om klimatpåverkan kräver att vi alla fokuserar på praktiska verktyg och tillämpningar för att driva meningsfull förändring.
Vi får inte låta det perfekta bli det godas fiende. Som gemenskap måste vi vara öppna för nya lösningar för att tackla klimatförändringarna. Genom att fokusera på påverkan och främja en gemensam agenda kan vi uppmuntra företags handlingar framför passivitet och säkerställa att högintegritetsmarknader för koldioxid når sin potential att skapa verklig påverkan.
Med rätt skyddsräcken, transparens och ett engagemang för ständig förbättring visar de frivilliga koldioxidmarknaderna att de är ett kraftfullt verktyg i kampen mot klimatförändringarna. Något vi behöver mer av – inte mindre.