March 20, 2025
"Mer än bara en stämpel." B Corp-certifieringen är ett bevis på att ZeroMission inte bara pratar om hållbarhet, utan också agerar i enlighet med sina värderingar. Vi träffar VD Henrik för att prata om den rigorösa processen och vad certifieringen betyder för företagets kunder.
ZeroMission har just blivit certifierat av B Corp, en certifiering som än så länge endast ett fåtal företag i Sverige innehar. Grattis! Hur känns det?
Jättekul! Sedan starten för nästan 20 år sedan har vi styrts av våra värderingar. B Corp är en certifiering och ett nätverk för företag som vill göra gott. Nu när vi är godkända visar det att vi lever upp till de höga kraven och kan visa till medarbetare och kunder att vi verkligen vill bidra till en bättre värld.
Berätta, varför har ZeroMission valt att certifieras av B Corp?
Vi valde B Corp för att vi tycker att B Lab står för starka värderingar. Det visar att företag vill ta ansvar och göra mer än vad som krävs, särskilt inom social och miljömässig hållbarhet. Det är viktigt både för kunder och andra intressenter. B Corp blir ett tydligt bevis på det.
Henrik Juhlin, VD ZeroMission
Vilka förändringar kommer det här att innebära för hur ZeroMission arbetar?
Det hjälper oss att få ytterligare ett ökat fokus på de här frågorna. Jag tror det kommer göra oss till en starkare leverantör och även underlätta för oss när vi rekryterar nya medarbetare. Rent praktiskt kommer vi som tidigare att fortsätta att arbeta utifrån principerna som B Corp ställer för att göra ännu mer nytta och bra saker för omvärlden.
Vad kommer det att innebära för ZeroMissions kunder?
För våra kunder blir det ytterligare en verifiering av att de samarbetar med en aktör som tar hållbarhet på största allvar. Det ger dem en trygghet i att ZeroMission som bolag gör rätt för sig och visar på att vi lever som vi lär.
Beskriva hur ni gått till väga för att erhålla den här certifieringen. Det låter ju som en rätt så rigorös process?
En rigorös process, verkligen. Vi började för lite över två år sedan. Själva tillvägagångssättet är att ett frågeformulär från B Lab fylls i som är på någonstans mellan 200-300 frågor uppdelade på olika områden som governance, social hållbarhet, styrning, transparens och miljö. Man svarar på de frågorna, och skickar samtidigt in bevis på alla sina svar. Bevisen kan exempelvis vara avtalsmallar, kollektivavtal, hållbarhetspolicy och underlag på transaktioner som vi gett till värdeskapande ändamål utanför vår leverantörskedja osv.
Frågorna verifieras sedan av B Lab som har en kontrollant som går igenom frågeformuläret och gräver i varje fråga. Det kan handla om allt ifrån ägarstruktur till hur vi tar hand om vårt avfall.
För att få en certifiering måste ett företag få minst 80 poäng, och vi hamnade på 106 som är en väldigt hög poäng för att certifieras första gången. Poängen är också någonting som man ska arbeta vidare med för att löpande förbättra.
Vad du tror att certifieringen kommer att innebära för ZeroMission på kort och lång sikt?
På kort sikt har det gett oss stolthet internt och vi vill gärna visa att vi klarat de tuffa kraven. Förhoppningen är att det också stärker förtroendet för oss och det vi gör. På lång sikt passar det perfekt med vår strategi sedan starten 2006 – att skapa värde både för affären och planeten. Vår affär ska göra skillnad. Med B Corp och deras nätverket får vi fortsatt stöd och inspiration som hjälper oss att utvecklas och bli ännu starkare framöver.
Jag vill uppmana fler företag att titta på B Corp som certifiering, vi delar gärna med oss av våra erfarenheter. Jag tror att det kan hjälpa dem att i sin tur stärka sina varumärken, skapa långsiktiga relationer med sina kunder som vill göra medvetna val och med sina medarbetare.
Idag finns det, med oss, 21 stycken företag i Sverige som har den här certifieringen på att man är ett syftesdrivet företag. Det är för lite.
Vi ser B Corp som det globala nätverk det är där man kan lära och inspireras av andra som också drivs av att göra nytta utanför ekonomisk vinst. Vi uppmanar fler företag att verka för någonting större!