June 16, 2025
När det gäller ett ambitiöst klimatarbete söker företag idag efter tillförlitliga ramverk som kan vägleda dem på resan. Två av de mest trovärdiga och kända alternativen är Science Based Targets initiative (SBTi) och Exponential Roadmap Initiative, och i den här artikeln reder vi ut skillnaderna mellan initiativen för att se vilket som är bäst för din organisation.
Klimatledarskap handlar inte längre om man ska agera, utan hur snabbt och hur långt företag är beredda att gå. Två av de mest trovärdiga och kända alternativen är Science Based Targets initiative och Exponential Roadmap Initiative. Båda erbjuder användbara ramverk för att bygga en klimatstrategi– men har något olika fokus. Det är viktigt att förstå skillnaderna innan arbetet med något av dem påbörjas för att se om det är Science Based Targets eller Exponential Roadmap som är bäst för din organisation.
Här är en snabb guide som hjälper dig att förstå initiativens likheter, skillnader och vilket alternativ som kan passa ditt företag bäst.
Både SBTi och Exponential Roadmap Initiative vilar på vetenskaplig grund och utgår från vad som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C i linje med Parisavtalet.
De betonar särskilt:
• Snabba och djupa utsläppsminskningar i hela värdekedjan.
• Integrering av klimatmål i den övergripande affärsstrategin.
• Transparent rapportering och extern ansvarsskyldighet.
SBTi | Exopnential Roadmap | |
Scope | Lägger huvudfokus på organisation och den direkta värdekedjan. | Fokuserar på hur företag kan påverka sina intressenter och samhället i stort, utöver de egna utsläppen. |
Mål | Nå nettonoll senast år 2050. | Uppmuntrar företag att halvera sina utsläpp varje årtionde och att utveckla klimatlösningar*. |
Certifiering | Vid godkännande av mål och systematiska granskningar. | En medlemskapsmodell som kräver offentliggörande. |
*Exponential Roadmap definierar en klimatlösning som ”En produkt eller tjänst som möter ett behov i samhället, bidrar till minskning av växthusgasutsläpp och har avsevärt lägre utsläpp än traditionella alternativ.”
Företagstyp
• Om ditt företag levererar en produkt, särskilt en med en komplex och koldioxidintensiv värdekedja: SBTi kan vara bättre för dig.
• Om ditt företag levererar en tjänst där de flesta utsläppen kommer från grundläggande affärsverksamhet: Exponential Roadmap kan vara bättre för dig.
Ambition
• Om ditt företag vill vara marknadsledande inom er sektor: SBTi
• Om ditt företag är intresserat av att leda omställningen i samhället och påverka ett brett spektrum av intressenter: Exponential Roadmap
Kommunikationsstil
• Om ditt företag vill kommunicera tydliga, definierade mål: SBTi
• Om ditt företag är mer fokuserat på bred storytelling: Exponential Roadmap