December 4, 2025
Företags flygresor utgör ofta en betydande del av det totala koldioxidavtrycket. Men att beräkna dessa utsläpp är sällan enkelt. Är dina nuvarande klimatrapporteringar tillräckligt tillförlitliga? Med ökade krav på transparens, inte minst från CSRD, räcker det inte längre med grova uppskattningar. Lär dig hur ditt företag kan uppnå precision i beräkningen av flygutsläpp, säkerställa att ni har ett vetenskapligt hållbart underlag, och ta nästa steg mot en effektiv utsläppsreducering. Skaffa dig den fakta du behöver för att sätta en klimatstrategi som verkligen håller.
Flygresor är för många företag en av de större källorna till utsläpp. Samtidigt är metoderna för att beräkna flygets klimatpåverkan ofta komplexa och kan skilja sig åt. Här delar vi därför en vägledning med våra bästa rekommendationer, så att du kan göra robusta beräkningar som håller för jämförelse över tid.
Resor med flyg orsakar inte bara utsläpp av koldioxid utan också kväveoxider, vattenånga, sotpartiklar och kondensstrimmor som bidrar till att förstärka den globala uppvärmningen. Forskningen visar att så mycket som två tredjedelar av flygets totala klimatpåverkan beror på andra faktorer än utsläpp av koldioxid.
Om dessa övriga faktorer utelämnas vid en beräkning av utsläpp från dina flygresor riskerar det att ge missvisande värden, och därmed ge dig ett svagare underlag för att minska din klimatpåverkan.
RFI står för Radiative Forcing Index och kallas ofta ”höghöjdseffekten”. Den innebär kort att utsläppen från flyget markant ökar på hög höjd i jämförelse med om utsläppen skett på marknivå. Enligt Naturvårdsverket kan utsläpp av fossila bränslen på hög höjd leda till en dubblering av utsläppen.

Höghöjdseffekten – klimatpåverkan från utsläpp som sker på hög höjd kan vara så mycket som dubbelt så stora än om de skett på marknivå.
Här är våra viktigaste rekommendationer för att beräkna ditt företags klimatpåverkan på ett korrekt sätt:
Flygbränslets hela livscykel – från utvinning till distribution – står för cirka 20 procent av den totala klimatpåverkan. Vi rekommenderar därför alltid att dessa utsläpp tas mer i er beräkning, trots att detta inte är ett krav enligt GHG-protokollet (Greenhouse Gas Protocol).
För att fånga flygets totala klimatpåverkan bör ett RFI-värde på minst 1,7 användas. Det innebär att du multiplicerar de direkta utsläppen (som sker i luften, så kallat ”tank to wheel”) med 1,7. Det är ett etablerat och väldokumenterat värde som vi anser ger ett realistiskt resultat. För tydlighet rekommenderar vi också att du öppet redovisar vilken faktor som används.
Var noga med att inte inkludera uppströms utsläpp (”well to wheel”) när du multiplicerar med RFI-faktorn 1,7, eftersom det endast är utsläpp som sker uppe i luften som påverkas av höghöjdseffekten. Om du till exempel får utsläppsdata över dina flygresor från en resebyrå kan du fråga om uppströms utsläpp är inräknat i det totala värdet, samt hur stor del av det totala värdet de avser.
Det kan låta självklart, men vi vill ändå trycka på att du använder data som speglar verkligheten. Schablonvärden riskerar att kraftigt underskatta utsläppen från exempelvis business class. Ta alltid med data så exakta data som möjligt, till exempel över passagerarkilometer, flygklass och lastfaktor.
Vi rekommenderar att du alltid redovisar:
Det skapar trovärdighet och visar att ditt företag tar er hållbarhetsredovisning på allvar.
Många leverantörer rapporterar helt utan RFI-faktor eller uppströms-utsläpp. Därför bör en egen beräkning göras när det är möjligt – eller kompletteringar göras där data saknas.
För strategiska beslut, som optimering av resepolicy eller jämförelser mellan flygbolag, kan mer detaljerade datakällor behövas. ZeroMission hjälper gärna till att välja rätt metod och kvalitetssäkra dina beräkningar.
Att göra klimatberäkningar för flyg korrekt är inte svårt – men kräver en medveten metod. Med rätt stöd blir resultaten både pålitliga och användbara i styrning och målsättning.
Hör av dig om du vill att vi hjälper dig vidare!