ICIW – träningskläder med hållbarhet från första sömmen

August 21, 2021

Julia Senninger på ZeroMission och Viktoria Serreau från ICANIWILL satte sig ned och fikade, digitalt. Läs mer om vårt gemensamma arbete nedan.

Viktoria Serreau började som management trainee på ICIW i september 2020. Sedan årsskiftet arbetar hon endast med företagets hållbarhetsarbete. ICANIWILL producerar och säljer träningskläder, och bolaget startades 2015 av Gustaf Ollas. ZeroMission har under våren gjort en klimatberäkning av ICIWs verksamhet och produkter samt köpt in klimatkompensation motsvarande 100% av företagets utsläpp.

 

Varför ville ni göra en klimatberäkning?

Gustaf har haft hållbarhet i åtanke ända sedan starten av företaget, och från början tänkte man till kring förpackningar och samarbetet med producenter. I takt med att företaget växte behövde arbetet struktureras upp, och det kändes som ett naturligt första steg att börja räkna på utsläppen. Vårt mål var att få koll på utsläppen för att förstå var i ledet vi behöver jobba för att minska vår påverkan. Sen ville vi även från början klimatkompensera för alla utsläpp vi orsakar idag. Vi ser det som hela grunden till vår hållbarhetsresa. Nu vet vi hur vi ska formulera den framtida klimatstrategin, vi kan sätta rätt strukturer och ta fram skarpare rutiner för verksamheten.

 

Var det något som förvånade er när ni fick resultatet av klimatberäkningen?

Kanske inte de största utsläppskällorna, men det fanns områden jag inte ens hade tänkt på. Till exempel pendlingsresor. Här gäller det att utmana medarbetarna i framtiden att inte välja bilen i första hand. Så vi har fått många nya idéer. En annan var IT och serveranvändning. Vi har ingen fysisk butik, utan vi finns på nätet. Utifrån det blev det ett väsentligt område och något vi vill titta närmare på i framtiden. Även om såklart kläderna har den absolut största påverkan.

 

Men även med kläderna har ni nya idéer?

Vi har släppt den första kollektionen som består av 100% återvunnet material. Den kommer i rätt tid, och den har varit väldigt uppskattad.

Hur tänker ni kring problematiken med att vara ett växande företag, samtidigt som vi vet att klimatpåverkan från verksamheten och produkterna behöver minska. Är inte det motsägelsefullt?

Det är svårt. Vi växer kraftigt, och kommer fortsätta att växa. Det går helt enkelt inte att minska utsläpp i absoluta termer, jämfört med idag, om vi växer. Men vi vill ”växa hållbart” och minska våra utsläpp per produkt. Om varje produkt har hälften så höga utsläpp som idag har vi expanderat på ett bra sätt.

Om vi ska ”växa hållbart” behöver vi ha tillgång till bra data. Om det gick att kommunicera att våra tights har släppt ut XX kg CO2e, och att dessa går att jämföra med andra varumärken, då behöver det också vara en viktig fråga för konsumenten. Men för att ens kunna göra det behöver vi mer transparens i klädesbranschen. Utsläpp bakåt i leverantörskedjan, även för Tier 2 och Tier 3 leverantörer, men även användningsfasen är betydelsefull för plaggets påverkan från vagga till grav. Det är kluriga frågor, men vi är fast beslutna att göra vårt för att skapa en mer hållbar produktion och konsumtion.

 

Varför valde ni att samarbeta med ZeroMission?

Oj, jag minns knappt. Men jag gjorde väldigt mycket research och kontaktade några olika byråer. Vi hittade till er via en annan kund till er. Sen hörde vi av oss, och varför vi valde att köra med er var för att vi förstod att vi ville börja räkna, och då ville vi ha experthjälp. Sen ville vi klimatkompensera också såklart, och med ZeroMission kunde vi göra hela resan, vilket kändes helt rätt.

 

Varför klimatkompensation och hur lirar den med framtida klimatstrategin?

Vi har klimatpåverkan idag, det är bara ett faktum. Vi förstår hur läget ser ut och vi planerar och gör förändringar, men vi behöver ändå ta hand om utsläppen idag. Väntar vi växer vår klimatskuld, så vi behöver göra både och, minska och klimatkompensera samtidigt.

Självklart hade det varit bättre om vi inte hade släppt ut något alls, men så ser det inte ut i dagsläget.

Och nu har vi klimatkompenserat 100% av alla utsläpp i Scolel’te projektet i Mexiko!

 

 

På bilden syns tekniker från projektet som lägger upp en plan för återplantering

Har du några lärdomar från allt arbete du vill dela med dig av till andra företag?

Börja så tidigt som möjligt. Det är så mycket du inte vet. Det tar också tid at ta fram mallar och rutiner och kommunicera vad man vill åstadkomma.

 

Var är ICIW om fem år?

Jag ser framför mig ett företag som ligger i framkant. Vårt fokus kommer alltid att vara funktionella träningskläder, men vi har minskat våra utsläpp per produkt, vi har koll på hela leverantörskedjan och vi är i framkant vad gäller klimatfrågan, om man jämför oss med våra konkurrenter.

Men så mycket har hänt de kommande 6 månaderna så tja om 5 år, vem vet?!

Det är rörigt i början, men om man hittar rätt samarbetspartner blir det mycket enklare. Och sen är det faktiskt inte så svårt!

 

 

Senaste nytt