Vad har klimatkompensation betytt för Arvid Nordquist kaffe? Läs kortintervju med marknadschef Erica Bertilsson!

October 6, 2017

 

I veckan anordnade ZeroMission frukostseminariet “Hur kan klimatkompensation driva affären? Så gjorde Arvid Nordquist!” Vi passade på att ställa tre korta frågor till marknadschef Erica Bertilsson som gästade seminariet.

 

Arvid Nordquist har klimatkompenserat allt kaffe ur livscykelperspektiv sedan 2011. Hur kommer det sig att ni gör det här?

–  När vi fattade beslutet för över 6 år sedan var anledningen att nå ökad differentiering i marknaden, sedan blev klimatkompensation en katalysator för vårt egna hållbarhetsarbete. När vårt arbete mottogs väl var det också lättare att fatta beslut om ytterligare hållbarhetsinvesteringar. Arvid Nordquist har funnits i över 130 år, när vi gör något så ser vi långsiktigt. I dag är klimatkompensationen en del av de värden som vårt varumärke levererar, en tillgång för oss och våra kunder.  

 


Hur kom det sig att ni valde Plan Vivo och trädplanteringsprojekt? 

– För oss var det ett enkelt val. Många trädplanteringsprojekt är i kaffeodlande länder, länder som vi redan har en relation till och besöker regelbundet. Kaffe odlas till stor del av utsatta småbrukare, för oss är det därför självklart att fokusera på projekt som både ger miljönytta och förbättrade levnadsvillkor.

 


Vad är dina bästa tips till andra företag som arbetar för att koppla hållbarhetsstrategin till affären?

–  Gör det till en del av din varumärkeskommunikation och samla personalen så att de blir dina ambassadörer. Nu har jag tur som jobbar med kaffe, många är även privat intresserade att prata om kaffe med mig, men intresset blir alltid ännu skarpare när jag kommer in på hållbarhetsfrågor. Detta kan företag nyttja om man säljer lite ”tråkigare” produkter & tjänster!

Erica bild

Erica Bertilsson, Marknadschef på Arvid Nordquist. 

 

AN bild ZM Forum

2011 började Arvid Nordquist klimatkompensera allt kaffe ur livscykelperspektiv med hjälp av U&We och ZeroMission. Satsningen blev en katalysator för ett bredare och dedikerat hållbarhetsarbete som har varit givande boost för företaget- och inte minst affären! Grafen visar utvecklingen av Arvid Nordquist marknadsandelar sedan 2005! 

 

 

Tack Erica och Arvid Nordquist för fint samarbete önskar vi alla!

Vill du få mer inspiration om hur hållbarhet och affärer kan gå hand i hand? Ta även del av tidigare intervju med Kaj Török från Max Hamburgare här.

Johanna Grant
johanna.grant@zeromission.se