ZeroMissions Trendspaning 2025

January 30, 2025

Klimatåret 2025 är redan i full gång för ZeroMission, med högsäsong för klimatberäkningar. Som brukligt vid årets början publiceras det ofta listor över kommande trender. För att bidra till denna diskussion har vi bett vår VD, Henrik Juhlin, att dela med sig av de viktigaste trenderna han anser att företag bör vara uppmärksama på under det kommande året.

1. Klimatrisker och klimatanpassning – Företag som gör sin hemläxa kan få ett viktigt försprång

Vi har redan börjat se förödande konsekvenser av klimatkrisen världen över. Tyska försäkringsbolaget Munich Re räknar varje år på de direkta kostnaderna kopplade till klimatkatastrofer och extremväder, och för 2024 landade kostnaderna på över 320 miljarder dollar vilket motsvarande drygt halva Sveriges BNP. Det är ett av de hittills dyraste åren någonsin, samtidigt som vi vet att 2025 börjat värre än något tidigare år. I den kostnaden är inte heller inräknat alla indirekta kostnader som inverkan på jordbruksproduktivitet, anpassningar i infrastruktur och uteblivna leveranser med mera. Även World Economic Forum publicerade nyligen nya risk rapport, där de 4 största riskerna mot den ekonomiska tillväxten över en 10 års horisont är direkt klimatrelaterade.

 

Kostnaderna för klimatkrisen kommer att börja synas mycket tydligare för företag och konsumenter framöver. I år kommer även de båda ISO-standarderna 9001 och 14001 med uppdateringar där de kräver att alla företag behöver undersöka hur klimatförändringarna påverkar deras verksamhet, samt hur verksamheten påverkar klimatet. Jag tror det kommer att vara en ögonöppnare för många bolag att det finns både stora risker men också möjligheter med de förändringarna vi ser. De företag som redan nu gör riktiga analyser av hur klimatet förväntas ändras de kommande 5-10 åren och tar fram strategier för dessa kommer ha ett stort försprång gentemot sina konkurrenter. Vi på ZeroMission har ett verktyg för geoanalys som stöd för just detta.

Henrik Juhlin, VD på ZeroMission 

 

2. Nya regelverk – En huvudvärk som kommer att leda till underverk

Väldigt mycket är redan skrivet om CSRD, CCCD och Green Claims directive och det kommer fortsätta att diskuteras och nötas under det kommande året. De nya regelverken från EU är en stor huvudvärk för många inom hållbarhetsbranschen och kräver mycket av verksamheter. Men jag är positiv till att det är rätt väg att gå och tror att när vi väl fått ordning på alla data-flöden, nya processer och strukturer för hållbarhetsrapportering kommer det att driva på och skapa positiv förändring. Vi behöver komma ihåg det verkliga syftet: att rapporteringen är ett underlag för affärsbeslut och åtgärder för att minska både klimat- och miljöpåverkan. Jag tror att fokuset under året kommer att börja flyttas mer åt hur rapporterad data skall tolkas och användas för att bättre styra affären och hållbara investeringar.

 

Även Greenwashing har varit en av de stora fienderna mot genuint klimat- och hållbarhetsarbete, men med EUs Green Claims Directive kommer det att bli mer ordning på hållbarhetskommunikation. Min spaning är att det finns stora möjligheter för de företag som arbetar långsiktigt med hållbarhet att verkligen sticka ut och berätta om och förmedla sitt arbete på ett trovärdigt sätt och utan brus av märkningar och korta slogans. Min förhoppning är att kommunikatörer och ledningar ser möjligheterna med direktivet och inte väljer att backa från utmaningen!

 

3. Naturbaserade lösningar – Back to the roots

Det har under senaste året varit mycket prat om hur nya tekniker som bio-CCS ska rädda oss genom att fånga upp och lagra koldioxid från atmosfären. Vi kommer behöva dessa tekniker och det är nödvändigt att de kommer på plats. Men även fullt utvecklad kommer de endast lösa en del av problemet med koldioxiduppfångning. Jag tror att vi under 2025 kommer att se en starkt ökad insikt och förståelse i hur beroende vi faktiskt är av vår natur och skogen, både för biologisk mångfald och som kolsänka.

 

Tipsar alla att se dokumentären “Träd kan rädda klimatet” på SVT Play, som visar hur mycket nytta och värde skogen bidrar med. Tyvärr har våra projekt för naturbaserade klimatlösningar fått utstå mycket felaktig kritik, samtidigt som takten av avskogning globalt fortsätter att öka och viktiga och unika naturområden runt om i världen saknar skydd. Klimatfinansiering som ett sätt att ta ansvar för det sopberg av koldioxid som vi bygger upp i atmosfären genom att skydda skog och natur är enormt viktigt.

Från ZeroMissions Plan Vivo-certifierade klimatprojekt i Uganda

 

Det är också svårt att undvika att prata om Trump i det här sammanhanget och alla de direkt negativa åtgärder han planerar att genomföra inom klimat- och hållbarhetsområdet. I en analys i carboncredits.com konstateras att Trumps inledande politiska förslag som rör klimatet kommer att leda till drygt 1 000 000 000 ton (1Gton) mer utsläpp av CO2 per år, jämfört med det nuvarande spåret, och det är bara fram till fram till 2030. Men istället för hopplöshet över vad som händer i USA så måste det komma en motreaktion. Företag måste kavla upp ärmarna ännu mer och ta ansvar för klimatet. Vi vet att omställningen kan vara både affärsmässigt hållbar och lönsam. Vi har redan sett vissa motreaktioner där bland annat Michel Bloomberg har sagt att han kommer att gå in och finansiellt täcka upp för USA om de lämnar Parisavtalet.

 

Självklart kommer även AI-revolutionen och vågen av användbara verktyg och automatiseringslösningar att fortsätta växa inom alla områden, hållbarhet är verkligen inget undantag och vår plattform EcoOnline Sustainability Plattform är ledande inom detta. Vi gör CSRD-rapportering och analys mycket enklare och med ökad kvalitet och säkerhet. Vi kommer få många anledningar att återkomma till möjligheterna och riskerna med utvecklingen och presentera vårt plattforms fördelar senare under våren.

 

Vi ser fram emot att följa er på er omställningsresa 2025!

 

Senaste nytt