Resan för Arvid Nordquist klimatfinansiering började år 2011 då företaget började köpa kolkrediter motsvarande klimatpåverkan från allt kaffe ur ett livscykelperspektiv, i hela leverantörskedjan. Satsningen blev en katalysator för ett bredare och dedikerat hållbarhetsarbete som har varit en givande boost för företaget – inte minst för affären.
Arvid Nordquists marknadschef Erica Bertilsson berättar att huvudanledningen till satsningen var att man ville nå en ökad differentiering i marknaden. Sedan blev klimatfinansieringen en katalysator för det egna hållbarhetsarbetet. När satsningen mottogs väl var det också lättare att fatta beslut om ytterligare hållbarhetsinvesteringar.
– Arvid Nordquist har funnits i över 130 år. När vi gör något så ser vi långsiktigt. I dag är klimatfinansieringen en del av de värden som vårt varumärke levererar, en tillgång för oss och våra kunder, säger Erica Bertilsson, Hållbarhets- & Kommunikationsdirektör på Arvid Nordquist.
Arvid klimatfinansierar bland annat i ett projekt i Nicaragua.
Erica Bertilsson konstaterar att många trädplanteringsprojekt genomförs i kaffeodlande länder som Arvid Nordquist redan har en relation till och regelbundet besöker. Hon betonar att klimatfinansieringen och att minska sitt klimatfotavtryck i allra högsta grad är väsentligt om man arbetar med jordbruksprodukter.
– Vi är en del av dem som sätter press på ekosystemen samtidigt som vi är beroende av dem. Det är 25 miljoner kaffeodlare som påverkas av klimatförändringar världen över. För oss är det därför självklart att fokusera på Plan Vivos klimatprojekt som både ger miljönytta och förbättrade levnadsvillkor. Det var inget svårt beslut, berättar Erica Bertilsson.
Hon menar att en viktig del i att Arvid Nordquist lyckats koppla hållbarhetsstrategin till affären är att de gjort den till en del av sin varumärkeskommunikation och samlat hela personalen så att de blev ambassadörer för klimatprojekten..
– I dag är klimatfinansieringen en del av de värden som vårt varumärke levererar.
Mer om klimatfinansiering
ZeroMission erbjuder verifierade och certifierade kolkrediter för företag som vill bidra till finansiering av projekt som reducerar eller tar bort växthusgaser från atmosfären.
Vi hjälper er att hitta projekt som gör nytta för såväl klimatet och miljön som människorna som lever där. Vi erbjuder cirka 20 certifierade projekt. Projekten förebygger, minskar eller binder koldioxid men vi väljer inte projekt enbart utifrån deras nytta för klimatet. De ska också förbättra sociala, hälsomässiga och ekonomiska förutsättningar för den lokalbefolkning som de berör.
Tre typer av klimatprojekt – binda, förebygga, minska
Projekten bidrar på flera sätt till att uppfylla de globala målen. Våra klimatprojekt är uppdelade i tre kategorier, samma som används i standarden ISO 14021.
Så väljer vi klimatprojekt
Vill du lära dig mer om hur klimatfinansiering hjälper ditt företag att ta ansvar för klimatpåverkan utanför värdekedjan?