Klimatfinansiering som start för fler miljösatsningar

2011 började Arvid Nordquist köpa kolkrediter motsvarande klimatpåverkan från allt kaffe ur ett livscykelperspektiv, i hela leverantörskedjan. Satsningen blev en katalysator för ett bredare och dedikerat hållbarhetsarbete som har varit en givande boost för företaget – inte minst för affären.

Arvid Nordquists marknadschef Erica Bertilsson berättar att huvudanledningen till satsningen var att man ville nå en ökad differentiering i marknaden. Sedan blev klimatfinansieringen en katalysator för det egna hållbarhetsarbetet. När satsningen mottogs väl var det också lättare att fatta beslut om ytterligare hållbarhetsinvesteringar.

 

– Arvid Nordquist har funnits i över 130 år. När vi gör något så ser vi långsiktigt. I dag är klimatfinansieringen en del av de värden som vårt varumärke levererar, en tillgång för oss och våra kunder, säger Erica Bertilsson, Hållbarhets- & Kommunikationsdirektör på Arvid Nordquist.

 

 

Arvid klimatfinansierar bland annat i ett projekt i Nicaragua.

Erica Bertilsson konstaterar att många trädplanteringsprojekt genomförs i kaffeodlande länder som Arvid Nordquist redan har en relation till och regelbundet besöker. Hon betonar att klimatfinansieringen och att minska sitt klimatfotavtryck i allra högsta grad är väsentligt om man arbetar med jordbruksprodukter.

 

 

– Vi är en del av dem som sätter press på ekosystemen samtidigt som vi är beroende av dem. Det är 25 miljoner kaffeodlare som påverkas av klimatförändringar världen över. För oss är det därför självklart att fokusera på Plan Vivos klimatprojekt som både ger miljönytta och förbättrade levnadsvillkor. Det var inget svårt beslut, berättar Erica Bertilsson.

 

 

Hon menar att en viktig del i att Arvid Nordquist lyckats koppla hållbarhetsstrategin till affären är att de gjort den till en del av sin varumärkeskommunikation och samlat hela personalen så att de blev ambassadörer för klimatprojekten..

 

 

– I dag är klimatfinansieringen en del av de värden som vårt varumärke levererar.

Vill du lära dig mer om hur klimatfinansiering hjälper ditt företag att ta ansvar för klimatpåverkan utanför värdekedjan?

Senaste nytt

Cookieinställningar
zeromission logo

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies används i huvudsak för att säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett, både tekniskt och visuellt. Eftersom dessa cookies är strikt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera kan du inte neka dem utan att det påverkar hur webbplatsen fungerar.

Tredjepartscookies

Vår webbplats kan använda tredjepartscookies från externa tjänsteleverantörer för att förbättra funktionalitet och analysera trafik. Dessa cookies samlar in information för att hjälpa oss förstå hur webbplatsen används. Dessa cookies sätts av tredje part och kan användas för att spåra din aktivitet över flera webbplatser.