Warner Music Nordic först i branschen att beräkna klimatpåverkan

February 7, 2020

Warner Music Sweden gjorde sitt första klimatbokslut på verksamheten redan 2015. De är helt klart det första skivbolaget i Sverige som budgeterat och lagt resurser på att kartlägga sina utsläpp.

”ZeroMissions verktyg för klimatberäkning funkar utmärkt och är lättanvänt. Det är intressant att som företag analysera vad vi faktiskt förbrukar och se var vi kan göra förändringar. Warner har gjort en hel del förändringar sedan vi började ta reda på vad vi släpper ut och köpa kolkrediter. Vi flyger mindre, använder elbilar när vi åker taxi & våra anställda som har firmabil har bytt till elbilar”
 – Cecilia Robles, Accounts Receivable, Warner Music

Sedan 2017 – beräknar alla kontoren i norden sin klimatpåverkan

Efter hand har även kontoren i Danmark, Finland och Norge också lagts upp för beräkningar i Our Impacts. 2017 beräknade och rapporterade Warners samtliga nordiska kontor sina interna klimatutsläpp och har fortsatt efter det.

Det är viktigt med tillväxt men det måste vara en hållbar sådan, vi har en skyldighet att göra val som ansvarsfullt bidrar till att göra det samhälle och den miljö vi är en del av bättre.”

– Jonas Siljemark, CEO Warner Music Nordic

Tar ansvar för utsläppen som sker

Warner Music Sweden, Denmark och Norway klimatkompenserar dessutom för de utsläpp som verksamheterna ger upphov till genom Plan Vivo-certifierade projekt.

”ZeroMission har ett utmärkt verktyg för oss som företag. Det ger oss en god överblick över vår klimatpåverkan vilket ger oss en möjlighet att agera och anta utmaningen att bli bättre dag för dag. Vi klimatfinansierar också ekonomiskt till av ZeroMission väl utvalda klimatprojekt. Just nu så bidrar vi till insatser som förhindrar avskogning i Durian Rambun på Sumatra i Indonesien.

 

 

Ida Åberg
ida.aberg@zeromission.se

Warner Music Nordic calculates their climate impact

February 7, 2020

Warner Music Sweden made its first assessment of its carbon footprint as early as 2015. The company is the first music company in Sweden to have invested in mapping their emissions.

ZeroMission’s tool for carbon accounting works excellently and is easy to use. It is interesting to analyze what we actually consume and to see where we can make changes. Warner has made a lot of changes since we started measuring our carbon footprint. We fly less, we book electric cars when we take taxis & our employees who have company cars have switched to electric ”

– Cecilia Robles, Accounts Receivable, Warner Music

Since 2017 all offices in the Nordic region calculate their annual greenhouse gas emissions.

Gradually, the offices in Denmark, Finland and Norway joined and by 2017 all of Warner’s Nordic offices were calculating and reporting the emissions from their operations. They continue to do so.

 

Growth is important, but it must be sustainable.  We have an obligation to make responsible choices that contribute to improving the the society and the environment that we are part of.”

– Jonas Siljemark, CEO Warner Music Nordic

 

Take responsibility for greenhouse gas emissions 

Warner Music Sweden, Denmark and Norway also offset the emissions from their operations with credits from Plan Vivo-certified projects.

 

“ZeroMission’s tool is excellent for our company. It gives us a good overview of our climate impact, which enables us to act. We also compensate financially via climate projects selected by ZeroMission. Right now, we are contributing to prevention of deforestation in Durian Rambun in Sumatra, Indonesia.”

 

 

Ida Åberg
ida.aberg@zeromission.se

Latest news