May 13, 2019
Under Fairtrade Challenge-veckan har vi satt strålkastarljuset på hur Fairtrade-certifierad klimatkompensation går till. Hur funkar projekten? Vad händer hos våra samarbetspartner – FairClimateFund som utvecklar projekten, och Fairtrade Sverige som är garant för standarden?
Nu har turen kommit till vår kund Telenor Sverige, det första telekomföretaget i världen som klimatkompenserar genom Fairtrade Climate Standard och på så sätt även åtar sig att ta fram en reduktionsplan och mål för kontinuerliga utsläppsminskningar. Här kan du ta del av tre korta frågor till Telenor hållbarhetschef Magdalena Aspengren.
Varför valde Telenor att klimatkompensera genom Fairtrade Climate Standard?
Klimatkompensation var nästa steg i vårt klimatarbete. Genom att klimatkompensera genom Fairtrade Climate Standard så kan vi vara med och skapa en möjlig förändring för kooperativet i Indien så att de kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.
Vad har kraven, som ställs på köpare över 1 000 ton, inneburit för Telenor?
Vi har sedan tidigare rapporterat vår CO2-påverkan och på 10 år minskat vår CO2 från transporter och energi med 80 %. Nu tittar vi på parametrar ur ett livscykelperspektiv och försöker hitta ytterligare områden där vi kan förbättra oss, samt att vi sammanfattar arbetet i en konkret reduktionsplan med mål för kontinuerliga utsläppsminskningar.
Hur har beskedet att klimatkompensera genom Fairtrade mottagits internt och externt?
Vi har fått enbart positiv respons, stolthet internt och hejarop externt.
PS! Under Almedalen kommer Telenor Sverige och SVN att arrangera seminariet “Vilken påverkan har Fairtrade-certifierad klimatkompensation lokalt och globalt? och föra samtal tillsammans bl.a. med Fairtrade Sverige och oss på ZeroMission på Aktuell Hållbarhets arena. Om vi inte ses på plats kommer seminariet att websändas.